Günümüzde gebelikleri çok daha azı beklenmedik bir şekilde gerçekleşmektedir. Anne baba adayları artık gebelik planlamalarını yapacak süreye sahip olabiliyorlar. Siz de sağlıklı ve huzurlu bir gebelik dönemi yaşamak istiyorsunuz. Gebe kaldığınız andan itibaren ortaya çıkabilecek şikayetleriniz nedeniyle veya gebelikle ilgili genel araştırmalarınız sonucu elde ettiğiniz bilgi bombardımanı sizde baskı ve endişe oluşturabilir. Bu nedenle bu konudaki araştırmalarınızı almanız gereken önlemleri gebelik döneminden daha önceye yayabilirsiniz. Hiçbir zaman çok geç değildir. Hamile kalmaya karar verdiğinizde aşağıdaki adımları takip etmeniz bebeğiniz ve kendi sağlığınız açısından önemlidir.

Doktorunuzu ziyaret ederek bebek sahibi olmaya karar verdiğinizi belirtin. Herhangi bir şikayetiniz olmasa bile hamilelikten önce yapılan doktor muayenesi önemli faydalara sahiptir ve gereklidir. Hamilelik sırasında sorun yaratabilecek ve hamilelik nedeniyle tedavisi gerektiği gibi yapılamayacak bazı durumların gebelik öncesinde tedavisinin yapılması mümkün olacaktır.

Jinekolojik muayeneyi de ihmal etmeyin. Basit genital enfeksiyonlar veya cinsel yolla bulaşan hastalıklar açısından “PAP smear” dahil olmak üzere komple bir muayene o zamana kadar fark etmediğiniz bazı sorunların ortaya çıkmasını ve bu sayede tedavisini sağlayabilir.

Düzenli olarak kullandığınız ilaçlarınız varsa bunların gebelikte kullanılıp kullanılamayacağını doktorunuzla mutlaka görüşmelisiniz. Gebelik planladığınız dönemde  gebe olma olasılığınızı göz önüne alarak her türlü ilaç, röntgen ve tedaviye yönelik işlemlerden kaçınmalısınız.

Gebelik sırasında geçirilmesi durumunda bebek için riskler oluşturabilecek bazı hastalıklara yönelik testlerle bağışıklık durumunuzun değerlendirilmesi ve eğer mümkünse bağışıklığınızın olmadığı hastalıklara karşı aşılanmanın gebelik sırasında karşılaşacağınız riskleri azaltacaktır.

Gebelikten önce yapılacak bir diş hekimi muayenesi yine sizi gebelik sırasında yaşayacağınız bir sorundan kurtarabilir. Bu tip enfeksiyonların tedavisinin ve gerekirse yapılacak girişimlerin gebelikte daha kısıtlı olacağını unutmayın.

Gebelik sırasında oluşan fizyolojik değişiklikler nedeniyle doktorunuzun size beslenmenizle ilgili çeşitli önerileri olacaktır. Bu önerilere uymakta zorlanmamanız için gebelikten önce beslenmenizi sağlıklı ve dengeli bir beslenmeye dönüştürün en azından yaklaşın. Şeker ve  yağ tüketiminizi azaltın. Öğün miktarlarını ve saatlerini düzenli hale getirmeye çalışın. Tüm bunların yanında temel hedef olarak gebelikten önce ideal kilonuza ulaşmaya çalışın.

Gebeliğe karar verdiğiniz andan itibaren folik asit almaya başlayın. Gebelik öncesindeki folik asit ihtiyacına yönelik çeşitli seçeneklerden birini kullanabilir veya bu konuda da doktorunuzun görüşünü alabilirsiniz. Spor yapın. Spor hem kaslarınızı güçlendirerek sizi hamileliğe hazırlar hem de hamilelik sırasında görülebilecek bazı komplikasyonları azaltır.

Yeteri kadar su için. Su hem bebeğiniz hem de sizin için en önemli besin maddesidir. Özellikle gebeliğin ilk aylarında su alımını arttırmanız gebelik bulantılarını daha az hissetmeniz için çok önemlidir.

Sigarayı bırakın. Sigara gebe kalma şansınızı azalttığı gibi, gebelikte de erken doğum, düşük doğum ağırlığı gibi önemli sorunlara da yol açmaktadır.

Alkol almayın. Alkol yüksek miktarda tüketildiğinde bebek üzerine çok olumsuz etkileri olduğu bilinen bir maddedir. Ancak güvenli bir sınırı da söylenemez. Bu nedenle gebelikte alkol almayın.